Dag 8 – Saltgruvene, reiser hjemover

I dag var dagen for å besøke saltgruvene i Krakow.

Dagen startet kl. 07:00 på Hotel Solny utenfor Krakow. God frokost ble servert kl. 07:30, og kl. 08:30 kjørte vi mot saltgruvene i Wieliczha, 20 minutter fra hotellet. Vi fikk oppleve en og en halvtimes guidet tur med en engelsk guide – over 100 meter under bakken.

Turen startet med 254 trappetrinn rundt og rundt og rundt og rundt, helt til vi var nede i første del av saltgruvene. Guiden fortalte litt av saltgruvenes historie, og vi fikk se presentasjoner i form av lyd og lys rundt statuer og andre kunstverk.

Vi gikk lenger inn i saltgruvenes ganger, og alle måtte selvfølgelig slikke på veggene. Etter en stund i lange og salte ganger, åpenbarte det seg et av veldig mange kapeller. Ellers i gruvene, men spesielt i kapellet, var det mye kristen symbolikk å finne: statuer, bilder og utskjæringer hentet fra bibelhistorier – alt i saltstein. Kapellene blir med jevne mellomrom brukt til gudstjenester og ulike typer seremonier, som for eksempel bryllup.

Nathalie 2018: ”Hvis alle kirka va som herren, villa æ bynt å gå i kirka.” Suvenirbutikk og kiosk var også å finne i gruvene, og der tok vi en 10-minutters pause.

Etter en interessant og spennende opplevelse ventet det skumleste; heisen. Noen av lærerne hadde ønsket å ta den eldste heisen, og det fikk vi lov til. Det var en trang heis, med bare gitter rundt oss. Det ble en luftig tur opp til overflaten, kan man si.

Trygt oppe på jorda var vi igjen klare for å sette oss inn i bussen. Først en liten tur innom IKEA for å spise middag, før vi kjørte fem timer videre til det såkalte ”dukkehuset”, hotell Bolimowianka.

Nå har vi fått frokostblanding og te servert, og det er god stemning med brettspill og latter nede i spisesalen. Nok en fin dag på tur er over.